KAUNIS KAIKILLE SILMILLE - AITO, ILMEIKÄS JA YSTÄVÄLLINEN

• Kiihtelyksen kylä
  • Kiihtelysvaara
Kiihtelysvaaran kirkko

Joensuun seutukunnassa sijaitseva 700 asukkaan Kiihtelys on pilviä hipovien vaarojen, vesistöjen ja viehättävästi maisemassa mutkittelevien teiden kylä.

Kiihtelysvaaran lähes 250 vuotta vanha puukirkko kauneudellaan ja lujuudellaan on sukupolvesta toiseen kertonut paikallisesta osaamisesta ja kauneuden tajusta. Nyt tämä sukupolvi on tuonut Suomeen uutta osaamista puurakentamiseen aina Amerikasta saakka.

Täällä kannattaa viipyä pitempäänkin. Ympäröivä luonto tarjoaa luonnostaan ja rakennetuilla puitteillaan lomaviemisinä elämyksiä, joita ei hevin unohtane. On mahdollista kerätä puhtaita luonnon antimia, kalastaa, metsästää, lasketella vesiä kanootilla, samota, tuijotella tulta.

Luonnon rikkauksista maanmainio tatti on noussut yhdeksi kiihtelykseläiseksi suosikkituotteeksi, joita kerätään kymmeniä miljoonia kappaleita paikallisista metsistä. Tattikuume on mm. saanut tattihullut italialaiset samoamaan kesäisiä metsiämme. Mahdotonta ei ole törmätä metsän kuninkaaseen, mesikämmeneen. Nimikkoeläimemme orava on yhtä vilkas ja utelias kuin paikalliset asukkaatkin. Talvella ovat omat riemunsa.

Monet tänne sydämensä menettäneet ovat ostaneet talon ja asettuneet sijoilleen, tulleet nauttimaan jokapäiväisestä hyvän olon tunteesta. Saapuneet Nirvanaan! – kuten eteläisen osamme väestö sen ilmaisee!

Elinkeinot

Maatalouden harjoittaminen on ollut aina hieman ongelmallista paikkakunnan upeilla vaaranrinteillä. Mutta minkä maamies lie leveämmästä leivästä hävinnyt, lie silmää hivelevät maisemat sen korvanneet. Vaaran laella on helppo tuntea olemisen suuri riemu. Vapaata näköalaa kaikkialla. Nyt kuntalaiset saavat pääasiallisesti leipänsä palveluista ja jalostuksesta.

Palvelut

Olisi suuri vahinko jättää tutustumatta ystävällisten ja aina auttavien yrittäjiemme tarjontaan. Matkailuyritys Chippewa Range vie asiakkaansa Villin Lännen meininkiin ja Caravaanarit nauttivat yhdestä maan parhaasta karavaanialueesta.